Aktivitet med sammensatt tekst

I dette blogginnlegget skal jeg skrive om et opplegg man kan ha rundt sammensatt tekst. Jeg skal ta utgangspunkt i en tur i barnehagen.

Beskrivelse av aktiviteten

Hva:

Vi skal på tur i barnehagen og dokumenterer turen ved å ta bilder, dette skal senere settes sammen i Book Creator til å bli en sammensatt tekst der vi bruker bilder, tekst og lyd.

Hvordan:

På gruppa vil det bli trukket ut to barn som skal være med i aktiviteten. Dette for å gi best mulig tid til læring. Neste tur skal det være to andre barn, det blir ført lister som sørger for at alle får mulighet i løpet av året.

Under turen skal barna ta bilder med iPad, de skal få ta bilder av ting de ser og opptar dem under turen. Barna deler på en iPad, og må derfor samarbeide og vente på sin tur.

Når vi kommer tilbake til barnehagen skal de to barna og den voksne gå igjennom bildene for å finne de bildene vi skal bruke. I denne økta er det viktig at den voksne gjør notater av samtalen som finner sted sammen med barna. For å kunne bruke ideene til barna når man skal sette sammen boka med lyd og tekst til bildene.

I neste økt, om man ikke rekker å gjøre alt på samme dag, settes det på forklarende tekst og noen lydfiler med forklaring på hva vi ser og kanskje hvorfor det var viktig for barna å ta bilde av det som ble tatt bilde av. Den voksne har her god hjelp av notatene som ble tatt ved utvelgelsen av bildene.

Til slutt presenterer de to barna boka for resten av gruppa.

Hvorfor:

Her bruker vi sammensatte tekster sammen med barna for at de skal få dokumentere turen sin. De får øve seg på å samarbeide to stykker. De får erfaring med å bruke digitale verktøy, fotografering og appen Book Creator. Samt lydinnspilling. De får også øve seg på å snakke i gruppe ved å vise frem boka si i samlingsstund.

De fleste barn i barnehagealder har i dag tilgang på nettbrett hjemme (Medietilsynet, 2016, s.39) Så dette er et kjent arbeidsverktøy hjemmefra så vel som i barnehagen. Barna er da trygge i bruken. Og så lenge de voksne i barnehagen har valgt et mest mulig robust deksel til å beskytte iPad’en så har vi gjort det vi kan for at bruken og opplevelsen skal bli best mulig. Det blir ikke en fin tur for den voksne om man hele tiden skal være redd for at noe skal skje, og denne redselen vil nok smitte over på barna.

Book Creator appen blir brukt fordi den er enkel å bruke, nesten intuitivt laget med pluss tegn som barna trykker for å få noe nytt til å skje. Den har en rekke affordanser(Gibson 1979) som gjør det enkelt for barna og produsere multimodalt innhold (Sandvik 2019 S. 54).

Det fine med å lage ei bok som barna kan vise frem, er at de kan vise den frem flere ganger. Og i prosessen så er det enkelt å redigere, legge til bilder eller fjerne bilder. Det har også blitt sett ved studier at det barna setter pris på er muligheten til å spille inn lyd og å kunne dele boka med andre etterpå. Som Undheim snakker om i forelesningen på Youtube utgitt 11. mars 2021.

Emmet, Yvonne (11. mars 2021) Dr. Marianne Undheim. https://www.youtube.com/watch?v=hYAM9O5QzwM&t=347s

Gibson, James J. «The Theory of Affordances» The Ecological Approach to Visual Perception. Boston: Houghton Mifflin, 1979. Print.

Jæger, H., Sanvik, M. og Waterhouse, AHL (red.)(2019) DIGITALE BARNHAGEPRAKSISER. Tekonologer, medier og muligheter. Cappeln Damm Akademisk. Oslo

Medietilsynet (2016). Små barn og digitale medier 2016. https://www.medietilsynet.no/globalassets/dokumenter/rapporter/ensidig_smabarn-og-digitale-medier-2016.pdf