Refleksjonsnotat barnehageblogg

Skjermbilde av min barnehage blogg

I denne oppgaven har vi jobbet med å vurdere blogg som kommunikasjons verktøy mellom barnehage og hjemmet til barnet.

I innledningen til dette temaet fikk vi se bloggen til Myrertoppen barnehage. Dette er en fin blogg som barnehagen har benyttet i mange år. Ser at det siste aktive innlegget er fra mai i år, så usikker på om det skyldes at initiativtakeren har sluttet i barnehagen eller om de har bestemt seg for en annen plattform for kommunikasjon. Facebook og Instagram kontoen er oppdatert. Det kan hende Myrertoppen barnehage har gjort samme vurdering som vi har gjort i min barnehage, Facebook og Instagram fungerer veldig fint til å vise fram og promotere barnehagen, noe blogg siden til Myrertoppen barnehage også gjør. Jeg ser også at barnehagekjeden FUS har egen blogg, og det ser også ut som at den fungerer som en promotør og informasjons blogg for kjedens barnehager. Det vil nok være mye det samme bloggen til min oppdiktede barnehage også vil fungere som.

En blogg kan nok fungere fint til å få vist frem barnehagen, men kanskje blogg formatet ikke fungerer så godt til kommunikasjon med foreldrene. Store Norske leksikon sier at: Kommunikasjon er det å formidle og dele ideer og informasjon, for eksempel ved hjelp av språk. Og det gjør bloggen ved tekst. For å få til et samarbeid kreves det etter min mening dialog som kommunikasjon, og denne må gå begge veger, ellers er det monolog. I de innleggene som kommer opp på Myrertoppen sin blogg, så er det ingen som har kommentert noe. Dette betyr at foreldrene ikke kommuniserer tilbake på bloggen. Da blir bloggen som en monolog og ikke en dialog. Dialog er viktig for å få til felles forståelse, og å bringe innsikt (Bergsjø 2020). Felles forståelse og innsikt vil være viktig for å bygge samarbeid mellom barnehage og hjemmet. Barnehagen skal ivareta foreldrenes rett til medvirkning og arbeide i nært samarbeid og forståelse med foreldrene (Udir 2017, s. 29). Nært samarbeid kreves som nevnt ovenfor at barnehagen og hjemmet er i dialog og kommuniserer. Det finnes i dag mange gode kommunikasjons apper som gjør dialog lett og trygt, disse er laget spesielt for barnehager som for eksempel, KidplanMykid og Transponder. Av disse tre kjenner jeg til Kidplan fra min barnehage og Transponder fra mine barns skole og barnehagen der min kone jobber.

Som nevnt bruker vi Kidplan i barnehagen der jeg jobber, så det er den jeg kjenner best til å kunne uttale meg om den. Den er beskyttet med passord så det er kun de vi gir passord tilgang til som kan logge seg på. Selvfølgelig må vi presisere til foreldrene at det ikke er tillatt å gi passordet videre til tredje part. Da siden er passord beskyttet kan vi legge ut mer informasjon om dagen, og vi kan legge ut bilder på en annen måte enn når vi legger de ut i sosiale medier som Facebook og Instagram, men selvfølgelig etter godkjenning fra foreldre og fra barnet selv (Bergsjø 2020). Kommunikasjonen med foreldrene kan foregå som felles utsending av sms eller e-post eller til et foreldrepar, eller gruppe o.l. Når foreldrene svarer kommer svaret til avdelingens mobil, eller e-post konto. Dette sikrer at beskjeder kommer til oss, og ikke alle får se det, slik som en kommentar til en blogg post vil være. Alle dataprogrammer kan selvfølgelig være utsatt for trusler, men en artikkel fra PBL viser at de har fokus på sikkerhet. Jeg er selvfølgelig klar over at det er PBL som står bak både artikkelen og Kidplan, men som en stor seriøs organisasjon vil de ikke tjene på å fabrikkere artikkelen. Og de sørger også for å holde Kidplan oppdatert i henhold til lover og regler, de vil bli fulgt opp av datatilsynet og måtte forholde seg til innføringen av GDPR i 2018. Dette er regler man også må ha kjennskap til og gjelder ved publisering på blogg og i andre sosiale medier.

For å kunne drive dialog, trenger man at folk snakker sammen, det oppfordrer ikke en blogg til etter min mening. Foreldrene kan kommentere slik som det blir gjort på Facebook, at noe er fint og andre superlativer. Den gode dialogen får foreldre og barnehager i andre fora, der daglig samtale ikke er mulig. Som igjennom kommunikasjonsportalene nevnt over. Men det er fortsatt samtalen ansikt til ansikt i hverdagen som er den beste måten å kommunisere med foreldre og skape god relasjon, som igjen gir et godt samarbeid mellom barnehagen og hjemmet. Som rammeplanen pålegger barnehagen å legge til rette for.

Referanser:

Bergsjø, L.O., Eilifsen, M. Tønnesen, K.T. og Vik, L.G.V (2020).Barn og unges digitale dømmekraft. Verdiløft i barnehage og skole

Datatilsynet. (7. november 2021) https://www.datatilsynet.no/regelver k-og-verktoy/lover-og-regler/

PBL. (29. oktober 2019) https://www.pbl.no/aktuelt/produkter-og-tjenester/pbl-mentor/pbl-kidplan/trygg-bruk-av-pbl-mentor-kidplan/

Regjeringen. (30. oktober 2019) https://www.regjeringen.no/no/tema/statlig-forvaltning/personvern/ny-personopplysningslov /id2340094/

Store Norske leksikon. https://snl.no

Udir (2017) https://www.udir.no/globalassets/filer/barnehage/rammeplan/rammeplan-for-barnehagen-bokmal 2017.pdf