Aktivitetsplan

Hva:

Barna på små barns avdelinga hos oss er veldig glad i å bygge med Nexus Magne Tiles. Tema for perioden er former. Disse brikkene kommer i kvadrat og trekant former, og med brikkene lager barna forskjellige former, mønster og figurer, de bygger også tårn og hus. Dette er et godt utgangspunkt til å lage en film som kan være gjenkjennbar for de små barna.

Hvordan:

Det jeg vil gjøre i filmen er å sette sammen klossene å bygge noe for å inspirere de små barna til å forsøke å gjøre dette selv også. Det blir filmet i stop motion der en og en brikke blir lagt til for hver bevegelse. For at det skal bli mest mulig aktuelt for barna så skal jeg være med dem i leken og se å dokumentere med foto for å se hva de liker å bygge. Så bruker jeg det og bygger videre på dette, så barna har litt å strekke seg etter.

Hvorfor:

Barna har veldig mye fin lek med disse brikkene og hvis jeg kan lage en liten film med brikkene så er ønsket at det skal stimulere til videre lek med dem.

Manus

Små barna hos oss er veldig glad i å bygge med magnet brikker. Vi jobber også med former. Disse brikkene kommer i kvadrat og trekant former.

Etter å ha observert har jeg kommet fram til at barna er veldig glade i at vi voksne hjelper dem å bygge hus.

Kulissene er svart gulv og hvit bakgrunn, bruker nøytrale farger da brikkene har farger.

Starter første bilde uten brikker.

En og en kloss skal komme inn og feste seg med neste, fargene er vilkårlige, slik som barna selv bygger med det.

De første tre brikkene som kommer inn, skal bli gulvet.

Så kommer klossene til vegger.

Deretter kommer trekanter til gavl.

Så kommer klossene til veggen nærmest kameraet.

Til slutt kommer brikkene til taket.

Det siste som skjer er at huset snurrer rundt, så barna kan se hvordan det ble fra alle kanter.

Dreiebok

Filmen

Her er den ferdige filmen, den er publisert på barnehagen sin Youtube kanal. Ettersom det ikke er med noen barn i filmen, kunne denne ligge ute på den offentlige delen og ikke på privat del som vi måtte ha gjort det om barna sitt ansikt hadde vært synlig (Bergsjø, 2020, s. 126-127).

Dette film prosjektet ble gjort til småbarns avdelinga. Jeg brukte observasjon inne på avdelinga for å finne ut hva de små barna likte å gjøre med magnet brikkene. Der kunne jeg se at det de likte var at de voksne hjalp dem, bygget for dem, og da gjerne hus. Derfor ble det til at jeg bestemte meg for at denne lille stop motion filmen skulle handle om Hvordan bygge hus. Ettersom det var til småbarnsavdelinga så har det blitt til at barna ikke har vært delaktige i produksjonen.

Kulissene som jeg har valgt har vært hvit ark som bakgrunn og svart ark som gulv. Dette for at fargene på brikkene skulle komme best mulig frem. For at ikke bakgrunnen skulle ta fokus fra bygginga.

Dreieboka ble laget ved at jeg bygde opp huset og fotograferte underveis. Så ble huset tatt fra hverandre før vi gikk over til studioet og gjentok prosessen der. Ettersom jeg fotograferte selv under byggeprosessen ble det ikke så store forandringer i rekefølga. Som man kan se av bilde 3 og 4, som er bygget med andre klosser, så gikk jeg tilbake og prøvde ut andre byggemåter. Bestemte meg for å sette på gavlen før veggen nærmest kameraet, syntes det ble mer åpent og lettere å se inn i når jeg gjorde det slik. På et større prosjekt sammen med barna så vil det nok være hensiktsmessig å bruke tipset med plastlommer slik det står skissert i Letnes, 2016, s. 58-60.

Filminga ble gjort med eksternt webkamera, som var koblet sammen med datamaskina. Studioet ble satt opp på kjøkkenbordet hjemme hos meg. Kjøkkenlampa over bordet fungerer som lyskilde.

Behind the scenes foto (foto privat)

Jeg plasserte meg bak den hvite bakgrunnen og snudde datamaskina, så jeg så skjermen. Så var det bare å flytte klossene litt og litt.

Filmen ble redigert i Video Editor og bakgrunnsmusikken kommer fra det programmet. Lydopptaket som leser tittelen på filmen, ble gjort med opptaksfunksjonen på min iPhone og så sendt over til datamaskina. I redigeringa så ble farten satt til 0,65. Jeg prøvde meg fram med forskjellig fart, og kom fram til at det var farten som passet til dette prosjektet.

Jeg ser at dette absolutt kan være morsomt for de eldste barna i barnehagen å forsøke seg på. Og det skulle også være mulig for de mindre barna å leke seg med film laging også, men med mer hjelp fra de voksne (Dardau, 2021, s. 107). Med inspirasjonen som jeg har fått fra dette så tror og håper jeg at det kommer til å bli flere små filmer som store og små kan kose seg med.

Kilder

Bergsjø, L.O., Eilifsen, M. Tønnesen, K.T. og Vik, L.G.V (2020).  Barn og unges digitale dømmekraft. Verdiløft i barnehage og skole. Universitetsforlaget.

Dardanou, Maria, Dybdal Simensen, Elin, og Solberg Mossin, Maria (2021). Barnehagens digitale arenaer. Universitetsforlag.

Letnes, Mari-Ann (2016). Barns møter med digital teknologi – digital teknologi som pedagogisk ressurs i barnehagebarns lek, opplevelse og læring. Universitetsforlag. Utdrag fra kap. 2 Barns meningsskaping i arbeid med multimodale fortellinger (s. 57-94)