Hovedoppgaven Modul 4

Bildet er tatt av Antonio López fra Pixabay

I denne oppgava skal vi jobbe med kunst, kultur og kreativitet, som er det 3 av 7 fagområder i Rammeplanen for barnehager i Norge (Kunnskapsdepartementer 2017). Det er hyggelig å se at kunst, kultur og kreativitet er satt opp som 3. fagområdet. Om det er satt opp etter hva som er ansett som viktigst eller tilfeldig vites ikke, men vi kan jo anta at ved å sette det høyt oppe så viser det hvor stor plass det er ment å ha i de norske barnehagene. Ikke som Ken Robinson (2006) snakker om i sin Ted Talk, om at i skolen så blir dette fagområdet vurdert langt nede og ødelegger kreativiteten til barn og unge. Som han snakker om i sin Ted Talk så er dette fagområdet viktig å gi barna tilgang til for å utvikle individeten og kreativiteten.

Aktivitetsplan

Hva?

(Hva skal skje?)

Hvordan?

(Metode)

Hvorfor?

(Begrunnelse)

Hjelpemidler?

(Utstyr)

Evaluering
Se på kunst malerier

Vi projiserer bilder av kunstmalerier med projektor på lerretet Bildene blir store og alle barna kan se, istedenfor å se i ei bok eller en utskrift. Projektor, lerret/vegg og datamaskin/iPad
Samtale om kunstmaleriene

Vi samtaler med barna om hva vi ser på bildene. Om hva folkene på bildene tenker og føler for slags sinnsstemning

For at barna skal få kjenne på følelsene til folkene i bildet, stemningen i bildet. Projektor, lerret/vegg og datamaskin/iPad
Barna velger sammen et bilde som de bruker til inspirasjon for å tegne/male et bilde selv Sammen velger vi ut et bilde som blir vist på lerret med projektor. Barna bruker bilde som inspirasjon og lager sin versjon av bildet. Så barna kan bli kjent med bildet og detaljene, stemningen i bildet på en annen måte. Jobbe litt mer med bildet. Projektor, lerret/vegg og datamaskin/iPad
Velge ut noen bilder og lage en montasje i appen Chatterpix

Vi velger et bilde, gjerne av en person, og laster opp dette i Chatterpix.

Så kan vi ta opp hva som ble sagt om stemningen/følelsen i bildet. Det kan gjerne være et barn som snakker. Så viser vi det med prosjektoren på lerretet etterpå

For at barna skal kunne vise for hverandre hva de tenker om bildet. Kan være tryggere for de usikre å gjøre det slik.

For å lære seg å jobbe med digitale verktøy

Projektor, lerret/vegg og datamaskin/iPad /smart telefon

Aktivitetsplan trykk lenke for et bedre bilde av aktivitetsplanen.

Til dette arbeidet valgte vi oss førskolegruppa, siden de er 6 stykker og kan være med og gjøre flere ting selv. De trenger at vi er der og støtter, men klarer mye mer enn barna i de yngre aldersgruppene (Dardanau m.fl. 2021). Videre velger pedagogen ut noen forskjellige bilder som denne vil presentere for barna. Vi valgte ut bilder med litt forskjellige motiver. Noen bilder var naturbilder og andre var av folk. Noen av bildene var gamle, som Tiedeman og Gude sitt «Brudeferd i Hardanger», og andre var mer moderne som Pushwagner sitt «Sett Match». Ved å bruke projektoren og vise fram det store bildet på lerretet kunne barna komme nærmere bildet for å få med seg flere detaljer. Vi lot barna komme helt fram til lerretet så de kunne studere bildene så nærme de ville. Noen av dem sa at de følte at de nesten var i bildet. Dette er noe vi ikke kunne gjøre uten å bruke digitale hjelpemidler. Da vi forsøkte uten digitale hjelpemidler, måtte vi bruke ei kunstbok så barna kunne se i den. Det ble trangt om plassen og flere av barna «gav» litt opp. Da vi prøvde å ha opp bare to og to ble neste gruppe utålmodige. De hørte kommentarene til de som fikk se og ville være med. Vi fikk flere kommentarer om bildet og følelsene/sinnsstemningene i bildet da alle kunne være med å snakke om bildet samtidig. Som Engenes og Waterhouse snakker om i «Deltakelse i valsetakt med digitale mellomspill i Jæger m.fl. 2019, så er det viktig for barna å gjøre og oppleve det kunstneriske sammen. Da barna skulle lage egne bilder så vi også forskjell på de bildene som ble laget fra bok og de som ble laget fra de projiserte bildene. Detaljnivået var større når barna kunne se på det store bildet mens de arbeidet med sitt eget. Da vi jobbet med digitale verktøy, kunne vi også bruke Chatterpix. Dette tillot at barna kunne være med og sette ord på bildene på en morsom måte. De syntes det var veldig stas og vise det til de andre barna. Da jeg ikke ikke har mulighet til å vise barna sitt verk, laget jeg min egen der jeg har brukt det barna har sagt ordrett slik de sa det: Klikk her for å se. Jeg tror barna fikk jobbet med bildene på en mye bedre måte når vi turte å ta i bruk digitale verktøy inn i arbeidet.

Dardanou, Maria, Dybdal Simensen, Elin, og Solberg Mossin, Maria (2021). Barnehagens digitale arenaer. Universitetsforlag.

Jæger, H., Sanvik, M. & Waterhouse, A.-H. L. (Red.). (2019). Digitale barnehagepraksiser.

Kunnskapsdepartementet (2017). Rammeplan for barnehagen: Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Udir.

Robinson, Ken (2006). Do school kill creativity? https://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_do_schools_kill_creativity/transcript?language=nb#t-34287