Danseprogrammering

Foto: Pernilla Axelryd, etter avtale.

I dette blogg innlegget skal jeg snakke om et danseopplegg vi hadde med barna på stor avdeling, altså barn i alderen 3-5 år. Vi tok utgangspunkt i Pernilla Axelryd sine kort, og laget selv kort med disse som inspirasjon. Først gikk vi igjennom kortene og hva de betydde. Hva som skulle løftes når hva kom opp på bildet. Det vanskeligste var når begge føttene skulle løftes opp, helt til barna skjønte at det var morsomt å hoppe. Vi begynte med å vise kortene med hender og føtter markert på kortene. Da vi skulle begynne dansinga var ikke føttene og hendene på bildet.

Barna virket som de syntes det var gøy, selvfølgelig klarte de store barna dette bedre enn de små, og for de store kunne vi nok videreutviklet dette med å sette en farge for hver av de 4 kommandoene. Da kunne vi brukt fargekortene og barna kunne lært seg hvilken farge betyr hva. Fin fargelæring blir det også.

Ved å gjøre det slik at barna får en og en beskjed for hvilken bevegelse vi vil at de skal gjøre, blir hele dansesekvensen delt opp i mindre deler og barna får trinnvis beskjed om hva de skal gjøre. Danserekkefølgen blir brutt ned til mindre håndterlige deler (Udir 2019). Dette trener barna opp i algoritmisk tankegang.

Kilde:

Utdanningsdirektoratet (2019). www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/profesjonsfaglig-digital-kompetanse/algoritmisk-tenkning/