Digitale verktøy og fremtidens kompetanser

Foto Prettysleepy, Pixabay

Rammeplanen har valgt syv kompetanser som er viktige for framtidens kompetanser for barn som går i barnehagen nå. Disse er: kreativitet, kritisk tenkning, danning, medborgerskap, kommunikasjon, samarbeid og digital kompetanse. (Kunnskapsdepartementet 2017)

I dette blogginnlegget vil jeg snakke om kreativitet og digital kompetanse. Alle er nå enige i at det er mye som kommer til å bli forskjellig i arbeidslivet de kommende årene. Jobber vil forsvinne, og nye jobber vil komme. Jobber som vi ikke vet hva er enda. I dag utdanner vi barn til jobber vi ikke helt vet hva kommer til å være. Derfor er det viktig å gi barna god digital kompetanse, for det vi er sikre på, er at fremtiden er digital. Så var det dette med å skulle utdanne barna våre til noe vi ikke engang vet hva er, da trenger vi at barna har kreativitet. Dette vil de trenge da de må finne opp fremtida.

Hvordan kan vi legge til rette for å styrke disse kompetansene i barnehagen. Digitale verktøy må tas i bruk i barnehagen, slik som vanlige leker brukes. Barna må få prøve seg på leker som for eksempel Blue bot. De må lære seg å bruke den, og så må de få leke med den. De kan utfordre hverandre til å lage løyper og tenke kreativt for å finne nye måter å bruke Blue bot roboten på. Kanskje den kan innlemmes i en annen lek? Tas i nye retninger. Den voksne skal stimulere til utforskning (Dardanau, Mossin og Simensen 2021). Barna må få muligheter til utfoldelse, og da må de voksne ikke blande seg inn, om barna ikke gjør som den voksne hadde tenkt. Barna må få anledning til å forsøke og feile, men kanskje finne nye bruksområder som vi voksne ikke hadde tenkt på. Den voksne må være tilgjengelig, men ikke i veien.

Kilde:

Dardanou, Maria, Dybdal Simensen, Elin, og Solberg Mossin, Maria (2021). Barnehagens digitale arenaer. Universitetsforlag.

Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Udir.