Hverdagsalgoritmer

Foto: mac231, Pixabay

I dette blogg innlegget skal vi jobbe med hverdagsalgoritmer. Hverdagsalgoritmer er ting vi gjør hver dag, ofte uten å tenke over det. Som for eksempel å kle på oss før vi går ut, transportere oss til jobben, lage mat o.l. Hvor lett er det å lage en beskrivelse av en av disse oppgavene for et annet menneske, som liksom ikke skal skjønne hva som skal gjøres. I forsøket ble vi enige om at jeg skulle skrive en algoritme på hvordan en voksen i barnehagen skulle kle på seg uteklær og gjøre seg klar til å gå ut. Ute var det -2 grader, så den voksne trengte klær for været. Vi ønsket å prøve dette for å se om vi kunne lage en slags bilde algoritme som barna kunne bruke senere. Det vanskeligste var å få beskrivelsen nøyaktig nok. Og i forsøket så skulle den voksne ikke skjønne ting som vi tar som en selvfølge at alle skjønner når de skal kle på seg, det gjorde forsøket vanskelig for den som skulle lage en god algoritme. Da denne måtte forsøke å tenke som en som aldri har forsøkt å kle på seg selv. Vi klarte det til slutt, og den voksne fikk på seg riktige klær, på riktig sted. Barna syntes det var morsomt å følge med, og det ble en fin introduksjon til hvordan de skal kle seg for vinteren.

Andre eksempler på algoritmer vi bruker i barnehagen er dagtavle, her er det ikke ned i detalj, men det gir barnet en viss oversikt over hvilke aktiviteter som kommer først, og hvilke som kommer etter. Dette er noe barna kjenner godt til, og alle bruker den. Derfor tenkte vi å lage en enkel algoritme med påkledning for barna. Heldigvis skjønner barna bedre å kle på seg selv enn den voksne i forsøket gjorde.