Fotoprosjekt

I dette blogg innlegget skal jeg skrive om et fotoprosjekt man kan ha i barnehagen. Da vi i min barnehage arbeider med former vil det være naturlig å bruke former som utgangspunkt for foto oppgaven.

Vi har i lengere tid arbeidet med forskjellige former i barnehagen. De eldste barna begynner nå å bli så flinke at de kan sendes ut for å finne forskjellige former inne og ute i barnehagen, samt på tur. Barna skal få ha med seg kamera rundt omkring i barnehagen og på tur. Barna går to og to sammen for å kunne samarbeide, men det skal være med en voksen som ikke skal være så langt unna. Vi håper å få til en samtale barna imellom om de forskjellige formene, så de kan finne ut og undre seg sammen (KD, 2017, s.53-54) (Bølgan 2018, s.124).

Etter turen skal barna være med sammen med den voksne som har vært med dem i aktiviteten. Nå skal de se igjennom bildene og snakke sammen om hva de har tatt bilde av. Sammen skal det plukkes ut noen bilder som skal redigeres slik at de passer inn i en collage som settes sammen av alle bildene de forskjellige gruppene med barn har tatt. Bildene skal settes inn i figurer på collagen som samsvarer med den figuren barna har tatt bilde av.

Etter at collagen er ferdig, skal den bli printet ut og henges frem så foreldre og de andre barna kan se den. Kanskje vi også kan ha en samlingsstund der barna får snakke om collagen de har vært med å lage. Da kan barna få snakke om hvilken form de fant, hvorfor de valgte det motivet med nettopp den formen.

Collage med bilder av ulike former

I jobben med denne collagen ble det benyttet digitalt kamera på telefonen. Jeg hadde dessverre ikke mulighet til å gjøre collagen sammen med en barnegruppe, da jeg jobber på kontoret i barnehagen og ble derfor nødt til å gjøre oppgaven hjemme etter arbeidsdagen. Når vi skal gjøre dette sammen med barn ville jeg valgt et kompakt digitalt kamera, som barna kan henge rundt halsen. Dette for at det skal være enklere for barna å ha med, og redusere muligheten for at barna mister kameraet, unngå skade på utstyr. Selvfølgelig kan vi også bruke et digitalt mikroskop for å finne former i ting som er vanskelig å se med øynene. Og kobles mikroskopet sammen med en iPad så kan flere se samtidig. Dette er fint å gjøre sammen med barna for å skape undring og nysgjerrighet. (Bølgan 2018)

Bilderedigeringsprogrammet jeg benytter er Keynote på iPad, da jeg kan hente inn bildene som er tatt på telefonen. Alle bildene er blitt beskåret, rotert og rettet opp. På de blasseste bildene er det benyttet et livlig eller dramatisk filter for å få frem litt farge. Det fine med å gjøre dette digitalt, er at barna som har vært sammen om prosjektet kan få hver sin utskrift av det ferdige produktet. Fin dokumentasjon som personalet kan ha, og fint å kunne sende hjem så foreldrene ser hva barna jobber med i barnehagen (Darre, 2013).

Dette er en oppgave som barna kan jobbe med over et par dager, og det kombinerer matematisk tenkning og det å bruke nærområdet og se matematikk i hverdagslige objekter. Barna får prøvd seg som fotografer og de får samarbeidet. Om den voksne er flink til å sette sammen gruppene så kan gode relasjoner også styrkes eller startes.

Kilder:

Bølgan, N. B. (2018). Digital praksis i barnehagen. Oslo: Fagboksforlaget.

Darre, Cathrine Fragell (2013) Kreativ bruk av digitalt verktøy. Kommuneforlaget.

Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Udir.