Bilderedigering

I denne øvingsoppgaven har jeg øvd meg på bilderedigering.

Jeg valgte et bilde jeg hadde tatt av Skibladner som kjører forbi.

Det originale bilde. Foto privat

Redigert bilde

Jeg bladde igjennom bildene på kamerarullen på telefonen og fant dette bilde av Skibladner som kjører forbi. Bilde var skakt, det så ut som Mjøsa var ei elv med tydelig helling. Derfor ble første jobben å rette opp bildet, ved å rotere det og følge de horisontale hjelpelinjene som legger seg på bilde i redigeringsverktøyet. Da jeg var fornøyd med roteringen begynte jeg å skalere bildet. Skorsteinen på Skibladner ble lagt på 1/3 linja på bildet, hjelpelinja, sett fra venstre. Dette for å bruke det gyllne snitt, for at komposisjonen skulle bli bedre. Bilde ble også justert til å være bredere og lavere. Det siste jeg gjorde var å leke litt med filter effekter. Jeg brukte filteret livlig varm, og syntes dette gav bildet et inntrykk av å være gammelt, selv om det ble tatt i august nå i år.

Det er morsomt å leke litt med bilder for å få et helt nytt tema og budskap med bildet. Dette er en aktivitet som er morsom å gjøre sammen med barna i barnehagen.