Et bilde sier mer enn 1000 ord…

I denne oppgaven skal vi sette et bilde av oss selv, inn i et annet bilde av et kjent sted.

Først begynte jeg med et bilde av meg selv, på ferie. For å ta vekk bakgrunnen brukte jeg gratisprogrammet  http://remove.bg. Det fungerte fint og bakgrunnen på det opprinnelige bildet ble borte.

Opprinnelig bilde til venstre, bilde etter fjernet bakgrunn til høyre. Foto er privat.

Neste jeg måtte gjøre var da å finne et bilde jeg kunne sette meg selv inn i. Det skulle være et bilde av et kjent sted, jeg valgte da å bruke bilde av slottet i Norge. Bildet ble funnet på Pixabay.

Bildet er tatt av Harald Meyer-Kirk fra Pixabay

Nå gjenstod bare å legge bilde av meg inn i bildet av slottet. Til dette brukte jeg programmet Paint 3D.

Ferdig manipulert bilde.

Det sies at et bilde sier mer enn 1000 ord. I våre dager er dette selvfølgelig noe som er riktigere enn noen sinne, selv om bilder ble manipulert før i tiden også. For å lære barn at bilder kan lyve, så er dette en fin måte å vise dem dette på. Jeg kunne selvfølgelig ha satt meg inn i et bilde der jeg poserer med en isbjørn også, for å gjøre det veldig tydelig at jeg ikke var i bilde. Men ved å bruke et bilde som faktisk kunne vært sant, jeg kunne tatt toget til Oslo og tatt et bilder foran slottet, så viser vi barna at de må være litt kritiske til bilder. Den begynnende digitale dømmekraften som barnehagen bidrar med, kan vær starten på å utvikle kompetanse hos barna til å beskytte seg selv (Bølgan, 2018, s. 128)

Dette er bare en liten del av den digitale utviklingen barna skal ha, men det kan være fint å vise barna hvor lett det er å lure andre med bilder. Og så kan vi ha det motto med barna og sette bilde av dem inn i andre bilder. Kanskje til og med lage en utstilling til foreldrene.

Referanse:

Bølgan, N. (2018). Digital praksis i barnehagen. Nysgjerrig, eksperimentell og skapende. Bergen: Fagbokforlaget