Podcast om digitale verktøy i barnehage

Hvorfor og hvordan har Ilabekken barnehage valgt å legge stor vekt på IKT i sin barnehage. I podcast episoden Digitale verktøy med Ilabekken barnehage snakker to av personalet om sine erfaringer med å bruke digitale verktøy i sitt arbeide med barna.

Hvorfor velger barnehagen å bruke digitale verktøy, hvilke begrunnelser:

De ansatte har hatt et ønske om å utfordre hverandre, få felles inspirasjon samt å lære av hverandre. De har sett at for å kunne gi alle barn like muligheter i et digitalt samfunn, så trenger barna å få kjennskap til digitale verktøy allerede fra barnehagen. Det ble et fint prosjekt der avdelingene jobbet på tvers i IKT gruppe. De skapte et trygt miljø for å prøve og feile i personalgruppa. I tillegg ble det utvekslet ideer på tvers av avdelingene. Dette høres ut som en fin måte å organisere utviklingen av kunnskapen på. Det jeg ser i fra min barnehage er at det kan være vanskelig å få med de andre kollegene i arbeidet med IKT. Så her gir podcasten gode tips der de snakker om å kjøpe inn en ting og ta denne i bruk, før man kjøper inn flere ting. Da det selvfølgelig er dyre ting, og man er avhengig av at utstyret blir brukt av flere for å forsvare innkjøp.

Hvordan bruker de digitale verktøy:

For barnehagen ser det ut som det har vært veldig viktig å få barna til å ta i bruk digitale verktøy i hverdagen. Altså i lek og hverdags aktiviteter, ikke bare i prosjekter sammen med den voksne. Det har vært viktig for personalet at utstyret har vært tilgjengelig. Dette gjelder både inne i barnehagen, så vel som på tur. De brukte for eksempel GoPro kameraer for å dokumentere turene utenfor barnehagen. Her blir GoPro kameraet festet på hodet til to av barna, for å dokumentere turen. Dette er noe jeg kan kjenne meg igjen i fra barnehagen der jeg jobber. Vi bruker GoPro kamera for å dokumentere for foreldrene fremgangen barna har i svømmeopplæringa. Men jeg ser at vi nok kommer til å videreutvikle dette til andre arenaer også. Andre ting som inspirerte meg, var bruken av digitalt mikroskop og timelaps i forbindelse med jobb med frø og spiring. Her jobber de med et tema og bruker ulike digitale hjelpemidler. Jeg likte kombinasjonen med digitalt mikroskop og kamera for timelaps. I min barnehage har vi brukt timelaps for at barna skulle få se klekking av kyllinger som hadde foregått på natta. Utfordringen som jeg håper å ta med fra Ilabekken er å gjøre barna enda mer delaktige i produksjonen av for eksempel filmer med GoPro kameraet vi har i vår barnehage.

Jeg ønsker nå å avslutte blogg posten med et utsagn fra podcasten som jeg mener oppsummerer innholdet på en fin måte. Utsagnet synes jeg senker kravet om kompetanse og kanskje kan motvirke frykt fra personalet om å prøve noe nytt: Begynn i det små, og husk å ta med barna på laget.

Kilder: